KAWAN KAWAN

Tuesday, July 6, 2010

PENDIDIKAN AWAL KANAK KANAK


ARTIKEL NI AMAT SESUAI UNTUK KITA SEBAGAI IBUBAPA  MENDIDIKAN ANAK2  SUPAYA MINAT MEMBACA SEJAK KECIL LAGI.....PERKEMBANGAN KOGNITIF


Membentuk Kemahiran Membaca Kanak-kanak
Tuesday, 26 May 2009 20:33
Oleh Zahir Zainudin
Kata orang bijak pandai, “Kunci untuk mendapat pengetahuan adalah daripada pembacaan dan
penulisan.” Kepada kanak-kanak, keupayaan membaca dan menulis sejak dari usia tiga tahun
merupakan satu kelebihan kepada diri sendiri dan kebanggaan kepada keluarga.
Minat membaca kanak-kanak ada kaitan rapat dengan keupayaan mereka berbahasa. Secara
umumnya, kanak-kanak boleh membaca dengan lancar akan suka pada buku seterusnya
menjadikan aktiviti membaca sebagai satu hobi yang menarik.
Kanak-kanak patut diajar membaca ketika kecil lagi.
Ketika berusia 18 bulan, kanak-kanak sudah boleh diperkenalkan kemahiran membaca secara
beransur-ansur. Unsur utama yang perlu diberi penekanan ialah kesedaran umum mengenai
bunyi-bunyi perkataan dan penggunaannya dalam situasi seharian. Contohnya perkataan
“mama” dan “papa.” Kedua-dua perkataan ini boleh ditulis dan diperkenalkan kepada
kanak-kanak kerana kekerapan penggunaannya.
Apabila kanak-kanak meningkat usia 3 hingga 4 tahun, mereka sebenarnya berada dalam
peringkat pembinaan bahasa yang pesat. Menurut para pengkaji perkembangan kanak-kanak,
perkembangan menyeluruh kanak-kanak ialah galakan untuk perkembangan fizikal, mental,
emosi, sosial dan bahasa.
Period yang paling kritikal untuk memperkenalkan kemahiran membaca kepada kanak-kanak
ialah 0 hingga 3 tahun. Ibu bapa atau guru yang bijak akan sensitif dengan perkembangan
kanak-kanak pada masa ini kerana :
- Umur 1 ½ hingga 3 tahun adalah peringkat yang paling sesuai untuk belajar dan
mengingat maklumat. Kanak-kanak yang diberi kemahiran membaca pada peringkat usia ini
akan menyerap jauh lebih banyak pengetahuan berbanding kanak-kanak yang tidak tahu
membaca.
1 / 5
Membentuk Kemahiran Membaca Kanak-kanak
Tuesday, 26 May 2009 20:33
- Semasa membaca, selalunya kita akan mengingat perkataan yang disebut serentak
dengan perkataan yang bertulis. Begitulah juga kanak-kanak. Jika berusia 3 tahun dapat
membaca, tentulah kemahiran membaca akan mempercepatkan proses pemahaman bahan
bacaan yang dibacanya.
- Kanak-kanak sangat lasak ketika berumur 2 hingga 3 tahun kerana mereka sangat
dahagakan pengetahuan. Ibu bapa atau guru dapat mengesan perubahan ini dengan
mengamati pertanyaan kanak-kanak seperti, “Ni apa?” atau “Apa tu?” Ujian menunjukkan
kanak-kanak sejak dari umur 2 hingga 12 tahun bertanya sehingga 80 peratus daripada
percakapan mereka. Apabila ke sekolah menengah, pertanyaan telah berkurangan sehingga 40
peratus.
Kanak-kanak belajar membaca ketika masih kecil biasanya lebih cepat bertindak dan lebih
faham membaca berbanding kanak-kanak yang belajar membaca semasa di sekolah.
Sebabnya ialah kanak-kanak belajar membaca dengan senang hati dan memahaminya seperti
mendengar orang bercakap manakala kanak-kanak di sekolah belajar membaca dengan
perasaan takut dan membaca diajar sebagai mata pelajaran yang berasingan.
Masalah yang menghalang minat membaca kanak-kanak
Setiap ibu bapa dan guru sememangnya mengingini kanak-kanak yang dapat membaca
dengan lancar dan cepat. Bagi pelajar-pelajar di sekolah rendah, mereka tidak dapat
memahami apa yang disampaikan oleh guru disebabkan salah satunya kerana lemah
keupayaan membaca. Antara masalah yang sering membantutkan proses pembahasaan dan
pembacaan kanak-kanak dan para pelajar ialah :
- Tidak dapat membezakan bentuk, kedudukan, nama, turutan abjad dan sebutan huruf
yang dilihat.
- Tidak dapat mengingat ciri dan atribut huruf.
- Tidak dapat mengaitkan sebutan setiap abjad apabila diadunkan menjadi suku kata dan
perkataan.
- Pengamatan penglihatan yang bercelaru apabila melihat perkataan tersusun rapi.
- Tidak dapat membezakan bunyi huruf dalam ejaan kerana abjad tidak berkaitan langsung
dengan sebutan.
- Keliru dengan huruf seperti b dengan d, g dengan j dan j dengan z.
- Tidak dapat bezakan simbol-simbol huruf.
- Tidak dapat menterjemahkan bahasa baku kepada bahasa loghat untuk mengetahui
tujuan dan maksud.
Kesan tidak tahu membaca
Tidak tahu membaca akan memberi masalah. Bermula dari awal lagi, masalah ini berlarutan
2 / 5
Membentuk Kemahiran Membaca Kanak-kanak
Tuesday, 26 May 2009 20:33
sehinggalah mereka dewasa. Keadaan ini tentulah mempengaruhi keupayaan untuk bersaing
dan berjaya dalam hidup.
Pengaruhi minat belajar. Kesan yang agak ketara ialah dari aspek psikologi seperti rasa rendah
diri, kurang yakin dan cepat mengalah. Kajian yang dijalankan oleh Universiti Yale
menunjukkan kanak-kanak yang mempunyai kepercayaan diri yang terhad tidak dapat
menyesuaikan diri dengan baik di sekolah rendah dan situasi-situasi yang baru. Mereka juga
sukar belajar menulis dan membaca berbanding dengan rakan-rakan sekelas yang lain.
Tidak mahu belajar. Bagi mata pelajaran yang sukar seperti sains dan matematik,
mempelajarinya adalah suatu bebanan. Lama-kelamaan timbul rasa jemu dan terus tidak lagi
minat untuk belajar. Bukan sahaja sains dan matematik tetapi mungkin semua mata pelajaran.
Belajar dalam keadaan tertekan dan tidak khusyuk. Tanpa kata-kata pujian dan rangsangan,
proses belajar akan berada di bawah tekanan dan hilang keseronokan. Apa yang berlaku,
kanak-kanak belajar kerana takut dan dipaksa bukannya kerana hendak belajar.
Kurang motivasi dan semangat berlumba-lumba. Apabila tidak dapat membaca dan memahami
perkataan, keinginan untuk membaca perkataan-perkataan seterusnya akan menurun dan
mengurang. Keadaan ini tentulah merugikan diri mereka sendiri dan ibu bapa terpaksalah
memujuk supaya semangat dan minat untuk membaca dapat dipulihkan kembali.
Bagaimana kanak-kanak belajar membaca ?
Pelbagai kaedah yang digunakan oleh kanak-kanak untuk mempelajari bahasa mengikut
peringkat umur.
0 hingga 2 ½ tahun
- mula mengetahui dan memahami bahasa yang dipertuturkan oleh ibu bapa ketika berusia
18 bulan.
- belajar bahasa dengan mengumpul perkataan.
- kaedah belajar ialah melalui rangsangan deria pendengaran secara langsung dan tidak
langsung.
3 / 5
Membentuk Kemahiran Membaca Kanak-kanak
Tuesday, 26 May 2009 20:33
- rangsangan membaca ialah memperkenalkan buku-buku yang mengandungi banyak
gambar dan berwarna-warni.
- kosa kata berkembang sehingga 270.
2 ½ hingga 4 ½ tahun
- peringkat kritikal dalam proses belajar bahasa.
- terbentuk satu unit bahasa dalam otak secara berasingan.
- perkembangan bahasa akan membantu perkembangan mental dan sosial.
- kanak-kanak belajar membaca dengan memperkenalkan huruf bersama gambar.
- pada peringkat ini, kesediaan membaca masih belum terbentuk sepenuhnya dan ibu bapa
harus
- bersabar semasa membimbing anak-anak mereka.
- mampu mengingat sehingga 1500 kota kata.
4 ½ hingga 7 tahun
- perkembangan otak memasuki fasa terakhir.
- kanak-kanak sudah menunjukkan minat dan kesediaan membaca dengan mengenali
banyak perkataan dan suka bertanya serta melihat gambar.
- corak pengajaran ialah mendedahkan kepada persekitaran seperti membezakan
bunyi-bunyi binatang atau kenderaan; cara ini dapat melatih kanak-kanak meningkatkan daya
pendengaran mereka.
- mampu mengingat sehingga melebihi 4500 kosa kata.
- Walau bagaimanapun sesetengah kanak-kanak masih belum dapat membaca biarpun
umur semakin meningkat. Keadaan ini mungkin disebabkan mereka tidak memahami
tahap-tahap pengajaran bahasa yang betul.
Membantu kanak-kanak membaca
Mengajar kanak-kanak berminat dengan membaca adalah sangat penting. Terdapat beberapa
panduan yang mudah bagi melaksanakan usaha anda.
1. Jadikan membaca satu tabiat. Jemput kanak-kanak membaca dengan anda setiap hari.
Bantu anak anda membaca dari kiri ke kanan dan memahami setiap perkataan yang
dikatakannya, dari satu perkataan ke satu perkataan.
2. Bacakan buku yang sukai kanak-kanak berkali-kali. Mereka akan mempelajari perkataan
baru dan mengingat cerita yang mereka sukai. Seterusnya akan diceritakan kepada
4 / 5
Membentuk Kemahiran Membaca Kanak-kanak
Tuesday, 26 May 2009 20:33
rakan-rakannya pula.
3. Bacakan cerita dengan rentak perkataan yang berkaitan dan ulang beberapa kali.
Contohnya perkataan "terkejut." Tunjukkan bagaimana mimik muka dan nada suara "terkejut"
kepada anak anda. Tunjukkan perkataan demi perkataan sepanjang sesi membaca berkenaan.
4. Bincangkan perkataan baru dan buatkan mereka bermain-main dengan perkataan itu.
Contohnya: Rumah yang besar ini adalah istana. Siapa yang kamu fikir akan tinggal di istana?
Jika ada gambar, tanya apa yang dilihat dan kaitannya dengan cerita berkenaan.
Bacakan buku yang mempunyai pelbagai jenis cerita kanak-kanak seperti kisah sirah nabi,
kamus bergambar, puisi dan buku-buku bermaklumat yang bersesuaian dengan tahap umur
kanak-kanak.
---------------------
** Zahir Zainudin merupakan seorang penyelidik bebas sains sosial yang mengkaji
perkembangan isu-isu sosial Malaysia. Beliau adalah juga ahli HALUAN Selangor.
5

No comments:

Post a Comment

sila lah komen yer... Mamaiyad sedia mendengarnya

PENDIDIKAN AWAL KANAK KANAK


ARTIKEL NI AMAT SESUAI UNTUK KITA SEBAGAI IBUBAPA  MENDIDIKAN ANAK2  SUPAYA MINAT MEMBACA SEJAK KECIL LAGI.....PERKEMBANGAN KOGNITIF


Membentuk Kemahiran Membaca Kanak-kanak
Tuesday, 26 May 2009 20:33
Oleh Zahir Zainudin
Kata orang bijak pandai, “Kunci untuk mendapat pengetahuan adalah daripada pembacaan dan
penulisan.” Kepada kanak-kanak, keupayaan membaca dan menulis sejak dari usia tiga tahun
merupakan satu kelebihan kepada diri sendiri dan kebanggaan kepada keluarga.
Minat membaca kanak-kanak ada kaitan rapat dengan keupayaan mereka berbahasa. Secara
umumnya, kanak-kanak boleh membaca dengan lancar akan suka pada buku seterusnya
menjadikan aktiviti membaca sebagai satu hobi yang menarik.
Kanak-kanak patut diajar membaca ketika kecil lagi.
Ketika berusia 18 bulan, kanak-kanak sudah boleh diperkenalkan kemahiran membaca secara
beransur-ansur. Unsur utama yang perlu diberi penekanan ialah kesedaran umum mengenai
bunyi-bunyi perkataan dan penggunaannya dalam situasi seharian. Contohnya perkataan
“mama” dan “papa.” Kedua-dua perkataan ini boleh ditulis dan diperkenalkan kepada
kanak-kanak kerana kekerapan penggunaannya.
Apabila kanak-kanak meningkat usia 3 hingga 4 tahun, mereka sebenarnya berada dalam
peringkat pembinaan bahasa yang pesat. Menurut para pengkaji perkembangan kanak-kanak,
perkembangan menyeluruh kanak-kanak ialah galakan untuk perkembangan fizikal, mental,
emosi, sosial dan bahasa.
Period yang paling kritikal untuk memperkenalkan kemahiran membaca kepada kanak-kanak
ialah 0 hingga 3 tahun. Ibu bapa atau guru yang bijak akan sensitif dengan perkembangan
kanak-kanak pada masa ini kerana :
- Umur 1 ½ hingga 3 tahun adalah peringkat yang paling sesuai untuk belajar dan
mengingat maklumat. Kanak-kanak yang diberi kemahiran membaca pada peringkat usia ini
akan menyerap jauh lebih banyak pengetahuan berbanding kanak-kanak yang tidak tahu
membaca.
1 / 5
Membentuk Kemahiran Membaca Kanak-kanak
Tuesday, 26 May 2009 20:33
- Semasa membaca, selalunya kita akan mengingat perkataan yang disebut serentak
dengan perkataan yang bertulis. Begitulah juga kanak-kanak. Jika berusia 3 tahun dapat
membaca, tentulah kemahiran membaca akan mempercepatkan proses pemahaman bahan
bacaan yang dibacanya.
- Kanak-kanak sangat lasak ketika berumur 2 hingga 3 tahun kerana mereka sangat
dahagakan pengetahuan. Ibu bapa atau guru dapat mengesan perubahan ini dengan
mengamati pertanyaan kanak-kanak seperti, “Ni apa?” atau “Apa tu?” Ujian menunjukkan
kanak-kanak sejak dari umur 2 hingga 12 tahun bertanya sehingga 80 peratus daripada
percakapan mereka. Apabila ke sekolah menengah, pertanyaan telah berkurangan sehingga 40
peratus.
Kanak-kanak belajar membaca ketika masih kecil biasanya lebih cepat bertindak dan lebih
faham membaca berbanding kanak-kanak yang belajar membaca semasa di sekolah.
Sebabnya ialah kanak-kanak belajar membaca dengan senang hati dan memahaminya seperti
mendengar orang bercakap manakala kanak-kanak di sekolah belajar membaca dengan
perasaan takut dan membaca diajar sebagai mata pelajaran yang berasingan.
Masalah yang menghalang minat membaca kanak-kanak
Setiap ibu bapa dan guru sememangnya mengingini kanak-kanak yang dapat membaca
dengan lancar dan cepat. Bagi pelajar-pelajar di sekolah rendah, mereka tidak dapat
memahami apa yang disampaikan oleh guru disebabkan salah satunya kerana lemah
keupayaan membaca. Antara masalah yang sering membantutkan proses pembahasaan dan
pembacaan kanak-kanak dan para pelajar ialah :
- Tidak dapat membezakan bentuk, kedudukan, nama, turutan abjad dan sebutan huruf
yang dilihat.
- Tidak dapat mengingat ciri dan atribut huruf.
- Tidak dapat mengaitkan sebutan setiap abjad apabila diadunkan menjadi suku kata dan
perkataan.
- Pengamatan penglihatan yang bercelaru apabila melihat perkataan tersusun rapi.
- Tidak dapat membezakan bunyi huruf dalam ejaan kerana abjad tidak berkaitan langsung
dengan sebutan.
- Keliru dengan huruf seperti b dengan d, g dengan j dan j dengan z.
- Tidak dapat bezakan simbol-simbol huruf.
- Tidak dapat menterjemahkan bahasa baku kepada bahasa loghat untuk mengetahui
tujuan dan maksud.
Kesan tidak tahu membaca
Tidak tahu membaca akan memberi masalah. Bermula dari awal lagi, masalah ini berlarutan
2 / 5
Membentuk Kemahiran Membaca Kanak-kanak
Tuesday, 26 May 2009 20:33
sehinggalah mereka dewasa. Keadaan ini tentulah mempengaruhi keupayaan untuk bersaing
dan berjaya dalam hidup.
Pengaruhi minat belajar. Kesan yang agak ketara ialah dari aspek psikologi seperti rasa rendah
diri, kurang yakin dan cepat mengalah. Kajian yang dijalankan oleh Universiti Yale
menunjukkan kanak-kanak yang mempunyai kepercayaan diri yang terhad tidak dapat
menyesuaikan diri dengan baik di sekolah rendah dan situasi-situasi yang baru. Mereka juga
sukar belajar menulis dan membaca berbanding dengan rakan-rakan sekelas yang lain.
Tidak mahu belajar. Bagi mata pelajaran yang sukar seperti sains dan matematik,
mempelajarinya adalah suatu bebanan. Lama-kelamaan timbul rasa jemu dan terus tidak lagi
minat untuk belajar. Bukan sahaja sains dan matematik tetapi mungkin semua mata pelajaran.
Belajar dalam keadaan tertekan dan tidak khusyuk. Tanpa kata-kata pujian dan rangsangan,
proses belajar akan berada di bawah tekanan dan hilang keseronokan. Apa yang berlaku,
kanak-kanak belajar kerana takut dan dipaksa bukannya kerana hendak belajar.
Kurang motivasi dan semangat berlumba-lumba. Apabila tidak dapat membaca dan memahami
perkataan, keinginan untuk membaca perkataan-perkataan seterusnya akan menurun dan
mengurang. Keadaan ini tentulah merugikan diri mereka sendiri dan ibu bapa terpaksalah
memujuk supaya semangat dan minat untuk membaca dapat dipulihkan kembali.
Bagaimana kanak-kanak belajar membaca ?
Pelbagai kaedah yang digunakan oleh kanak-kanak untuk mempelajari bahasa mengikut
peringkat umur.
0 hingga 2 ½ tahun
- mula mengetahui dan memahami bahasa yang dipertuturkan oleh ibu bapa ketika berusia
18 bulan.
- belajar bahasa dengan mengumpul perkataan.
- kaedah belajar ialah melalui rangsangan deria pendengaran secara langsung dan tidak
langsung.
3 / 5
Membentuk Kemahiran Membaca Kanak-kanak
Tuesday, 26 May 2009 20:33
- rangsangan membaca ialah memperkenalkan buku-buku yang mengandungi banyak
gambar dan berwarna-warni.
- kosa kata berkembang sehingga 270.
2 ½ hingga 4 ½ tahun
- peringkat kritikal dalam proses belajar bahasa.
- terbentuk satu unit bahasa dalam otak secara berasingan.
- perkembangan bahasa akan membantu perkembangan mental dan sosial.
- kanak-kanak belajar membaca dengan memperkenalkan huruf bersama gambar.
- pada peringkat ini, kesediaan membaca masih belum terbentuk sepenuhnya dan ibu bapa
harus
- bersabar semasa membimbing anak-anak mereka.
- mampu mengingat sehingga 1500 kota kata.
4 ½ hingga 7 tahun
- perkembangan otak memasuki fasa terakhir.
- kanak-kanak sudah menunjukkan minat dan kesediaan membaca dengan mengenali
banyak perkataan dan suka bertanya serta melihat gambar.
- corak pengajaran ialah mendedahkan kepada persekitaran seperti membezakan
bunyi-bunyi binatang atau kenderaan; cara ini dapat melatih kanak-kanak meningkatkan daya
pendengaran mereka.
- mampu mengingat sehingga melebihi 4500 kosa kata.
- Walau bagaimanapun sesetengah kanak-kanak masih belum dapat membaca biarpun
umur semakin meningkat. Keadaan ini mungkin disebabkan mereka tidak memahami
tahap-tahap pengajaran bahasa yang betul.
Membantu kanak-kanak membaca
Mengajar kanak-kanak berminat dengan membaca adalah sangat penting. Terdapat beberapa
panduan yang mudah bagi melaksanakan usaha anda.
1. Jadikan membaca satu tabiat. Jemput kanak-kanak membaca dengan anda setiap hari.
Bantu anak anda membaca dari kiri ke kanan dan memahami setiap perkataan yang
dikatakannya, dari satu perkataan ke satu perkataan.
2. Bacakan buku yang sukai kanak-kanak berkali-kali. Mereka akan mempelajari perkataan
baru dan mengingat cerita yang mereka sukai. Seterusnya akan diceritakan kepada
4 / 5
Membentuk Kemahiran Membaca Kanak-kanak
Tuesday, 26 May 2009 20:33
rakan-rakannya pula.
3. Bacakan cerita dengan rentak perkataan yang berkaitan dan ulang beberapa kali.
Contohnya perkataan "terkejut." Tunjukkan bagaimana mimik muka dan nada suara "terkejut"
kepada anak anda. Tunjukkan perkataan demi perkataan sepanjang sesi membaca berkenaan.
4. Bincangkan perkataan baru dan buatkan mereka bermain-main dengan perkataan itu.
Contohnya: Rumah yang besar ini adalah istana. Siapa yang kamu fikir akan tinggal di istana?
Jika ada gambar, tanya apa yang dilihat dan kaitannya dengan cerita berkenaan.
Bacakan buku yang mempunyai pelbagai jenis cerita kanak-kanak seperti kisah sirah nabi,
kamus bergambar, puisi dan buku-buku bermaklumat yang bersesuaian dengan tahap umur
kanak-kanak.
---------------------
** Zahir Zainudin merupakan seorang penyelidik bebas sains sosial yang mengkaji
perkembangan isu-isu sosial Malaysia. Beliau adalah juga ahli HALUAN Selangor.
5

No comments:

Post a Comment

sila lah komen yer... Mamaiyad sedia mendengarnya